Page 38 - FINAL PROGRAM
P. 38

 Πανελλήνιο Συνέδριο Μεταγγισιοθεραπείας
ΣΠΤΡΡΟΟΦΓΟΓΡΥΙΛΚΑΕΣΤΡΑΝΠΑΕΚΖΟΙΑΙΝΏΣΕΙΣ
ΣΤΡΟΓΓΥΛΟ ΤΡΑΠΈΖΙ 13:
Η αιμοδοσία πάει σχολείο ή αλλιώς « Τι ζητούσε μια φορά η αλεπού στη ρεματιά»
   « ΑΛΕΠΟΎΔΕΣ, ΠΕΤΑΛΟΎΔΕΣ ΚΑΙ ΚΟΎΝΟΎΠΙΑ» : ΣΎΖΗΤΩΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΙΜΟΔΟΣΙΑ ΜΕ ΤΑ ΜΙΚΡΑ ΠΑΙΔΙΑ»
Κώστας Μάγος
 Η ευαισθητοποίηση των πολιτών απέναντι στην αιμοδοσία χρειάζεται να ξεκινήσει από τις μικρές ηλικίες. Η προσχολική και η πρωτοσχολική εκπαίδευση αποτελούν την κατάλληλη περίοδο προκειμένου οι μικροί μαθητές να γνωρίσουν τη σπουδαιότητα της αιμοδοσίας ως μιας πράξης προσφοράς και αλληλεγγύης. Με δεδομένο ότι τα μικρά παιδιά έχουν στην πλειονότητά τους αρνητική στάση απέναντι σε κάθε φαινόμενο που σχετίζεται με το αίμα, ο τρόπος ευαισθητοποίησής τους χρειάζεται να γίνει μέσα από διδακτικές διαδικασίες που είναι ευχάριστες και συμβάλλουν στη δημιουργία θετικού κλίματος. Η ανάγνωση και η αφήγηση παραμυθιών και ιστοριών για παιδιά αποτελεί μια από τις αποτελεσματικότερες διαδικασίες για τον παραπάνω σκοπό.
Σε αυτό το πλαίσιο το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας, σε συνεργασία με τις εκδόσεις «Καλειδοσκόπιο», σχεδίασε και πραγματοποίησε την παραγωγή ενός παιδικού βιβλίου με τίτλο «Τι ζητούσε μια φορά η αλεπού στη ρεματιά;». Το βιβλίο στοχεύει στην γνωριμία των μικρών παιδιών με την αιμοδοσία μέσα από την αφήγηση μιας ιστορίας από τον κόσμο των ζώων. Οι ιστορίες με πρωταγωνιστές ζώα είναι ιδιαίτερα αγαπητές στα παιδιά, ενώ εύκολα μπορεί να γίνει η μεταφορά των καταστάσεων και των συναισθημάτων από τον κόσμο των ζώων στον κόσμο των ανθρώπων. Έτσι, η Μαριλού η αλεπού, η πρωταγωνίστρια της ιστορίας, που πιάστηκε σε παγίδα και αιμορραγεί σοβαρά, ακόμη και στη σκέψη των μικρότερων παιδιών, μπορεί να αντιπροσωπεύσει τον κάθε συνάνθρωπο που έχει ανάγκη από αίμα.
Καθώς τα παιδιά ακούνε την ιστορία και στη συνέχεια συζητάνε σχετικά με το περιεχόμενό της, αναδεικνύονται πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία που αφορούν τόσο στη σχέση τους με το σώμα και το αίμα, αλλά και με τους γονείς, τους γιατρούς, τους φορείς υγείας, καθώς και τις έννοιες της προσφοράς και της ενσυναίσθησης. Στο πλαίσιο της εισήγησης θα παρουσιασθούν και θα σχολιασθούν αντιλήψεις μαθητών και μαθητριών προσχολικής και πρωτοσχολικής εκπαίδευσης, όπως αυτές αναδείχθηκαν μέσα από την αφήγηση της ιστορίας «Τι ζητούσε μια φορά η αλεπού στη ρεματιά;».
 «ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΟΎ ΑΙΜΑΤΟΣ» : ΕΝΑ PROJECT ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΙΜΟΔΟΣΙΑ
Τάσος Παπαναστασίου1, Σμαράγδα Καϊμάκη2
1 Διευθυντής του Δημοτικού Σχολείου της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής 2 Δασκάλα του Δημοτικού Σχολείου της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής
 Στο πλαίσιο της εκπαίδευσης των παιδιών για τον εθελοντισμό, τον Δεκέμβριο του 2020 η Δ τάξη του δημοτικού σχολείου της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής υλοποίησε ένα Project με θέμα τον εθελοντισμό και πιο συγκεκριμένα την εθελοντική αιμοδοσία. Σύμφωνα με την καθηγήτρια Kathleen Gallagher «οι νέοι εμπλέκονται ενεργά σε θέματα που τους αρέσουν, είναι διατεθειμένοι να τα υιοθετήσουν και να τα φροντίσουν, ειδικά όταν ελπίζουν πως αυτή η προσφορά τους έχει αποτέλεσμα» (Περιοδικό «Νοιάζομαι και δρω – οδηγός για τον εκπαιδευτικό», σ. 38). Έτσι θεωρήθηκε σκόπιμο από μικρή ηλικία τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με το ζήτημα της εθελοντικής αιμοδοσίας.
Στόχοι του Project ήταν οι μαθητές/τριες να γνωρίσουν και να κατανοήσουν την αξία του εθελοντισμού, την αξία της εθελοντικής αιμοδοσίας με σκοπό αργότερα να γίνουν ενεργοί πολίτες και (όσοι/ες μπορούν) εν δυνάμει αιμοδότες. Αρχικά τα παιδιά γνώρισαν μέσα από ποικίλες δραστηριότητες το αίμα και τα συστατικά του, τη διαδικασία της αιμοδοσίας (από την αιμοληψία ως τη μετάγγιση) καθώς και το σοβαρό ζήτημα της έλλειψης μονάδων αίματος από τις ελληνικές τράπεζες αίματος. Επιπλέον, οι μαθητές/ τριες διάβασαν την ιστορία «Τι ζητούσε μια φορά η αλεπού στη ρεματιά», του Κώστα Μάγου, από τις εκδόσεις Καλειδοσκόπιο. Μέσα από το βιβλίο και τις δραστηριότητες που ακολούθησαν, τα παιδιά αντιλήφθηκαν τη σημασία της εθελοντικής προσφοράς. Με αφορμή το βιβλίο αυτό οι μαθητές/τριες ανέλαβαν δράση για την ενημέρωση και την προώθηση της αιμοδοσίας. Τέλος στην ψηφιακή τάξη γνώρισαν τον συγγραφέα του βιβλίου κ. Μάγο, καθώς επίσης και τον διευθυντή του Εθνικού Κέντρου Αιμοδοσίας (ΕΚΕΑ), κ. Κώστα Σταμούλη και την εκπρόσωπο του ΕΚΕΑ, κα. Μάγια Γιαννουλάκη, οι οποίοι συζήτησαν με τα παιδιά και απάντησαν στις ερωτήσεις τους.
Τα αποτελέσματα ήταν εξαιρετικά. Τα παιδιά συμμετείχαν με ενθουσιασμό σε όλες τις δραστηριότητες και, στο επίπεδο που μπορούσαν, δραστηριοποιήθηκαν για την προώθηση της εθελοντικής αιμοδοσίας.
38 12ο Πανελλήνιο Συνέδριο Μεταγγισιοθεραπείας



















































































   36   37   38   39   40